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エクスパンシス

Wednesday, December 5, 2007

ノキア E61 / Nokia E61

Nokia E61です。ソフトバンクのシムカードを刺して使用しています。 なかなかの使い勝手で、大きいと感じるボディーも薄さのせいか持っていても苦になりません。ネットメール、ネットブラウジングは勿論、無線LAN、赤外線、Bluetoothによる通信を装備。オフィス書類の添付ファイルなども開け、機能は非常に充実しています。欠点はSoftbankのS!メール(MMS)が使えないこと。正確に言うと機能制限で使えますが、表示できる文字数は限られており、また送信・返信は出来ません。なお、SMSは使えます。プッシュメールの使用も可能のようですが、導入していません。あとはカメラが付いていない事くらいです。もちろん、海外でもSIMを差し替えればいつもの携帯として使用でき、Softbankならばなんら設定変更する事無く、そのまま使用可能です。ちなみにメールはGmailをブラウザとGmailのシンビアン用アプリケーションをS!メールの代替として使用しています。

よく日本の携帯市場は閉鎖的と言いますが、海外でしばらく携帯を使うとその事が良く実感できます。例えば、インドネシアに行った際に痛感したのはスマートフォンの種類の多さです。消費者は沢山ある種類のスマートフォンの価格と機能を比べて購入出来るのです。その一番の要因はシムフリーであるという事でしょう。携帯本体と通信の為に必要なシムカードは別々に購入します。なので、消費者は携帯のキャリアに縛られず、自由に電話機本体を購入出来るのです。

これはインドネシアに限った話ではありません。外国人が『日本と韓国は携帯のシステムが独自だよね。』と言うのをよく耳にします。よく言えば日本の携帯機能は諸外国の先を行き、悪く言えば諸外国との互換性を無視し先に行き過ぎていると思います。ソフトバンクはVodafone時代からシムカードを使用していますが、Vodafoneは元々海外の携帯キャリアなので当然です。一方、日本でスマートフォンと言ったら、Softbankから数機種、Nokia E61と、PHSでWillcom位であり、海外のスマートフォン市場と比べる術もありません。競争も無く、その為スマートフォン市場も活性化していません。

話が飛びましたが、E61をSoftbankのシムカードで使用しているは、パケット通信使用時に気をつけてください。便利なんでついつい使いすぎると所謂『パケ死』状態になる可能性大です。なお、Softbankの割引サービス(パケットし放題など)は一切適用されません。

実際の話ですが、東京駅付近の某Softbankショップへ赴き、Nokia E61を見せて『携帯本体はNokiaショップから購入し、Softbankのシムカードのみを使用してますが、パケットし放題は適用できますか?』の問いに、本社へ確認中のため追って連絡します。と言われ3ヶ月返事無し。再度、青森県の某Softbankショップへ行き、同じ質問をしたところ、『PCサイトダイレクトならOKです』と言われ、早速契約。ところが、過日請求内訳を見たところ、35,000円のパケット使用料に呆然。慌ててSoftbankに電話したところ『アクセスポイントを変更できる機種には適用されません。』とのお返事。何度話しても、担当者が変わっても、とにかくE61には適用不可との事。『高額の料金になってしまい申しわけございませんが、料金の相談はこちらの電話ではしかねます。直接、青森のお店でどうぞ。電話番号をお教えしましょうか。』とも言っていた。

知らなかった俺が悪いのか?でも、言葉が悪いですが、これはもう詐欺でしょ。割引パックを適用できると言っておいて、ジャンジャンパケットをユーザーに使わせて、後にそのまま請求。恐ろしい話です。お金の絡む大事な話をする際は、これからはマイクロフォンをポケットに忍ばせてする事にします。


Nokia E61, an incredible SmartPhone. The body shell seems big but it's easy usability. Internet mail, web browsing, wireless LAN, infrared connection, and Bluetooth are functional. MS Office / Adobe PDF documents also can be handled. It's an excellent phone but also has a few faults: S!Mail (MMS), provided by Softbank, who is a Japanese mobile network carrier, is unavailable. Actually, it can be receive only a mail header, but can not open it, nor reply it to. SMS is available. No camera on the E61. I’m using Gmail with a Gmail application for Symbian.

It says that the Japanese mobile phone and network market is closed market, I really realized when I’m in overseas. For example, SIM-free doesn't majority in Japan, all Japanese mobile network carrier provides only SIM-lock phones with its unique functions, but a few mobile phone brands, i.e. Nokia, provides SIM-free phones. Consumers therefore can choose only selected smart phones. When I'm in Jakarta, Indo, so many kinds smart phones are available because of SIM-free phone market has been established in Indo (and almost all countries except Korea and Japan), I have never ever seen such shop in Japan.

I admit Japanese mobile phones' functions, e.g. TV using a one segment telecommunication, video call, over 5M pixels camera, electronic money card included, etc. etc. are very much advanced, but because of too advanced technology, Japanese mobile network carrier doesn't care about compatibility with other countries' mobile net work technology or standard. (From another viewpoint, I have to say the others' technologies are out-of-date.) Japanese smart phone market is too small compared with normal mobile phone market.

Back to the subject, I'm using E61 with SIM card provided by Softbank. If you are using Nokia E61 with Softbank or NTT Docomo, you need to be careful to use packet telecommunication. Discount services are never applied to packet telecommunication using the E61.

I experienced in Japan that I went to a Softbank shop adjacent to Tokyo railway station, showed NokiaE61 to a shop lady, and asked "I'm using Nokia E61 with Softbank SIM card, can we have any discount service for packet telecommunication?" She answered "I cannot say now but I'm asking Softbank HQ office, I will pass an answer to you later." 3 months had been gone, no answer came up at all. I again went to another Softbank shop, and conveyed same question to a shop lady, and the lady advised me on that a discount service "PC Site Direct" can be applied to me. The "PC Site Direct" service is very simple, once I signed a contract, then packet telecommunication fee is fixed as around JPY8,000 (USD 75) per month, nevertheless using the packet telecommunication. I signed the contract and using packet telecommunication every-single-day. The next month after the subscription, I checked my bill for the mobile phone and was shocked in which a cost of packet telecommunication was over JPY 35,000 (USD 325). Momentarily I made a phone call to Softbank and asked "What's the hell going on?" Softbank replied "The PC Site Direct cannot be applied to a smart phone which can change a network access point". I talked to them the story in the Softbank shop, but Softbank replied only negative response. They said also "We apologized for such high cost, however we cannot enter further discussion regarding the cost now. Would you please discuss at the Softbank shop. I can tell you the Softbank shop contact info if you want."

Is this my fault? No-no, this is a trickery by Softbank. In the shop, they advised me that the discount service could be applied to me, a user, me, surely used packet telecommunication like water. Finally, they made a bill for all packet telecommunication, then simply said “We are very sorry, but you should pay it”. I learned that I should have a micro recorder when I'm handling any personal financial matters with others.

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